lørdag 10. november 2012

Aktiviteter for å oppmuntre tale- og språkutvikling

- en guide for foreldre, førskolelærere, logopeder og andre fagpersoner som er i kontakt med barn fra 0-6 år.

Her kommer en haug med forslag. Mitt pedagogiske tips til deg er å velge ut to punkt som du skal fokusere på, så kan du heller komme tilbake å prøve andre punkt senere. Lykke til!

Fra fødsel til 2 år

  • Oppmuntre barnet til å lage vokal- og konsonantlignende lyder som "ma", "da", og "ba".
  • Forsterk barnets tale- og kommunikasjonsforsøk ved å opprettholde øyekontakt, respondere på tale, og imitere vokaliseringer ved bruk av ulike mønstre og ulik vektlegging.
  • Imiter babyens latter og fjesuttrykk.
  • Lær babyen å imitere dine handlinger, f.eks å klappe med hender, kaste kyss, og spille fingerspill som "mos-en-kake", "titt-tei" og "lille petter edderkopp".
  • Prat mens du bader, mater og kler på babyen. Prat om det du gjør, hvor du går, og hva du vil gjøre når du kommer frem, samt hvem og hva du vil se.
  • Identifiser farger.
  • Tell elementer.
  • Bruk gester som å vinke farvel for å hjelpe med å formidle mening.
  • Introduser dyrelyder for å assosiere lyder med en spesifikk mening: "Hunden sier voff-voff".
  • Anerkjenn barnets forsøk på å kommunisere.
  • Utvid enkeltord som babyen din bruker: "Her er Mamma. Mamma er glad i deg. Hvor er babyen? Her er babyen".
  • Les til barnet ditt. Noen ganger kan lesing rett og slett være å beskrive bildene i en bok uten å lese de skrevne ordene. Velg bøker som er solide og har store fargerike bilder som ikke er for detaljerte. Spør også barnet spørsmål som "Hva er dette?" og forsterk navngivning og peking på kjente objekter i boken.

Fra 2 til 4 år

  • Vær et godt taleforbilde - ha en klar og enkel uttale som er enkel for ditt barn å herme etter.
  • Repeter hva ditt barn sier, slik at du viser din forståelse. Bygg på og utvid det barnet sier. "Vil du ha juice? Jeg har juice. Jeg har eplejuice. Vil du ha eplejuice?"
  • Bruk barnevennlig tale kun når det er nødvendig for å få frem meningen i beskjeden, og når den blir etterfulgt av voksenord: "Det er tid for nam-nam. Nå skal vi ha middag".
  • Lag en utklippsbok av favorittting eller andre kjente ting ved å klippe ut bilder. Grupper dem i kategorier, for eksempel ting å ri på, ting du spiser, ting til dessert, frukt, ting å leke med. Lag "teite" bilder ved å mikse og matche bildene. Lim et bilde av en hund bak rattet på en bil. Snakk om hva som er galt med bildet og måter å "fikse" det. Telle elementer avbildet i boken.
  • Hjelp barnet ditt å forstå og stille spørsmål. Spille ja-nei spillet. Still spørsmål som "Er du en gutt?" "Er du Morten?" "Kan en gris fly?" Oppmuntre barnet til å lage spørsmål og prøve å lure deg.
  • Still spørsmål som krever et valg. "Vil du et eple eller en appelsin?" "Vil du ha røde eller blå skjorte?"
  • Utvid ordforrådet. Nevn kroppsdeler og identifiser hva du gjør med dem. "Dette er min nese. Jeg kan lukte blomster, brownies, popcorn, og såpe."
  • Syng enkle sanger og repeter barnerim for å vise rytmen og mønsteret av tale.
  • Plasser kjente objekter i en beholder. La barnet ditt fjerne gjenstanden og fortelle deg hva det heter og hvordan du bruker den. "Dette er min ball. Jeg kan sprette den. Jeg kan leke med den."
  • Bruk fotografier av kjente mennesker og steder, og gjenfortelle hva som skjedde eller gjøre opp en ny historie.

Fra 4 til 6 år

  • Hvis mulig, gi full oppmerksomhet når barnet begynner en samtale.
  • Sørg for at du har ditt barns oppmerksomhet før du snakker.
  • Erkjenne, oppmuntre og rose alle forsøk på å snakke. Vis at du forstår ordet eller uttrykket ved å bekrefte anmodningen hvis nødvendig.
  • Gi en pause etter du har pratet. Dette gir barnet ditt en sjanse til å fortsette samtalen.
  • Fortsette å bygge vokabular. Innføre et nytt ord og tilby dets definisjon, eller bruke den i en sammenheng som er lett å forstå. Dette kan gjøres på en overdreven, humoristisk måte. "Jeg tror jeg vil kjøre bilen til butikken. Jeg er for sliten til å gå."
  • Snakk om romlige relasjoner (fornavn, mellomnavn, først og sist, høyre og venstre) og motsetninger (opp og ned, og på).
  • Tilby en beskrivelse eller ledetråder, og la barnet identifisere hva du beskriver: "Vi bruker den til å feie gulvet" (en sopelime). "Det er kaldt, søtt og godt til dessert. Jeg liker jordbær" (iskrem). [Spill ALIAS fra 5 års alder]
  • Arbeid med forming og å forklare kategorier. Identifiser ting som ikke hører hjemme i en gruppe med lignende objekter: "En sko hører ikke med et eple og en appelsin fordi du ikke kan spise det, det er ikke runde, det er ikke en frukt."
  • Hjelp barnet ditt å følge to-og tre-trinns instruksjoner: ". Gå på rommet ditt, og gi meg boken"
  • Oppmuntre barnet til å gi retninger. Følge hans eller hennes retninger som han eller hun forklarer hvordan å bygge et tårn av blokker.
  • Spille spill med barnet ditt som "huset". Utveksle roller i familien, med utgir seg for å være barn. Snakke om de ulike rom og møbler i huset.
  • TV kan også være et verdifullt verktøy. Snakk om hva barnet ser på. Ha ham eller gjette henne hva som kan skje neste. Snakk om tegnene. Er de glade eller triste? Be barnet ditt fortelle deg hva som har skjedd i historien. Spille en scene sammen, og utgjør en annen slutt.
  • Dra nytte av daglige aktiviteter. For eksempel, mens du er på kjøkkenet, oppmuntre barnet ditt til å nevne de redskapene du trenger. Diskuter maten på menyen, deres farge, tekstur og smak. Hvor kommer maten fra? Hvilke matvarer liker du? Som misliker du? Hvem vil rydde opp? Vektlegge bruk av preposisjoner ved å spørre ham eller henne til å sette serviett på bordet, i fanget, eller under skjeen. Identifiser hvilke servietter ulike personer tilhører: "Det er min serviett." "Det er pappa." "Det er John."
  • Når dere er ute å handler kan dere prate om hva du vil kjøpe, hvor mange du trenger, og hva du vil gjøre. Diskuter størrelsen (stor eller liten), form (lang, rund, firkantet), og vekt (tung eller lett) av pakkene.

2 kommentarer:

DSBs MAMMA sa...

Takk for dette innlegget! Dette er nyttig informasjon for de fleste foreldre.

Roger Steinbakk sa...

Takk for hyggelig kommentar! Bloggen din ser forresten interessant ut!